Artikel 1 Definities
1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Van der Dussen: M. van der Dussen handelend onder de naam Bouwservice van der Dussen, gevestigd en kantoorhoudende te Esch aan De Hofstad 13.
Klant: de natuurlijke of rechtspersoon die aan Bouwservice van der Dussen een opdracht verstrekt terzake levering van goederen en/of de uitvoering van werkzaamheden en/of het verrichten van diensten, welke door Bouwservice van der Dussen worden aanvaard.
Overeenkomst: De door de Klant aan Bouwservice van der Dussen verstrekte opdracht zoals en voor zover die door Bouwservice van der Dussen is aanvaard.
Medewerker: een natuurlijke persoon werkzaam bij of verbonden aan Bouwservice van der Dussen die deelneemt aan het bedrijf en/of de bedrijfsvoering van Bouwservice van der Dussen, althans werkzaamheden uitvoert in opdracht van Bouwservice van der Dussen die tot de normale bedrijfsuitvoering van Bouwservice van der Dussen behoren, al dan niet op grond van een arbeidsovereenkomst.
Derde partij: een externe partij handelend in de uitoefening van diens beroep of bedrijf, die in het kader van de uitvoering van een Overeenkomst, in opdracht van Bouwservice van der Dussen, werkzaamheden verricht, diensten verleent of producten levert ten behoeve van de Klant, welke niet tot de normale bedrijfsvoering van Bouwservice van der Dussen behoren.
2 In dit artikel gedefinieerde woorden zullen met een hoofdletter worden aangegeven.
Artikel 2 Toepasselijkheid
1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en aanbiedingen van, opdrachten aan en met Bouwservice van der Dussen gesloten Overeenkomsten.
2 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op uit de Overeenkomst voortvloeiende aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten.
3 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
4 De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Klant wordt door de Bouwservice van der Dussen uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 3 Totstandkoming Overeenkomst
1. Bouwservice van der Dussen doet schriftelijk of elektronisch een aanbod. Een Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van een dergelijke aanbod door de Klant en door acceptatie daarvan door Bouwservice van der Dussen. Acceptatie is vormvrij en mag onder andere blijken uit het feit dat Bouwservice van der Dussen is aangevangen met de uitvoering van de Overeenkomst.
2. Een aanbod van Bouwservice van der Dussen komt automatisch te vervallen indien zij niet binnen 30 dagen is aanvaard door de Klant, tenzij hiervan in het aanbod uitdrukkelijk schriftelijk is afgeweken.
3. Elke Overeenkomst komt tot stand onder de opschortende voorwaarde, dat de kredietwaardigheid van de Klant genoegzaam is gebleken en/of is gewaarborgd. Desverlangd dient de Klant aan Bouwservice van der Dussen genoegzame zekerheid te verschaffen.
4. Indien een Overeenkomst wordt gesloten door twee of meer Klanten zijn zij hoofdelijk verbonden en heeft Van der Dussen tegenover ieder van hen recht op nakoming voor het geheel.
5. Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door Bouwservice van der Dussen of in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van Bouwservice van der Dussen. Zij mogen niet aan derden ter hand worden gesteld of getoond met het oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Zij mogen evenmin worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe door Bouwservice van der Dussen gedaan verzoek op kosten van de Klant aan hem te worden teruggezonden.
6. Wanneer een offerte niet wordt geaccepteerd, is Bouwservice van der Dussen gerechtigd de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de offerte aan degene op wiens verzoek hij de offerte uitbracht in rekening te brengen, indien hij zulks voor het uitbrengen van de offerte heeft bedongen.
7. Alle kosten die het gevolg zijn van omstandigheden waarmee Bouwservice van der Dussen bij het aangaan van de Overeenkomst redelijkerwijs geen rekening hoefde te houden, komen voor rekening van de Klant.
8. Indien Bouwservice van der Dussen van oordeel is dat kostenverhogende omstandigheden zoals bedoeld in het voorgaande lid, zijn ingetreden zal hij de Klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. Vervolgens zullen partijen op korte termijn overleg plegen omtrent de vraag of de Klant instemt met vergoeding van de kosten danwel het werk wenst te beperken, te vereenvoudigen of te beëindigen. Het bedrag dat de Klant in dit geval is verschuldigd zal naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid worden vastgesteld.
Artikel 4 Verplichtingen van de Klant
1. De Klant garandeert Bouwservice van der Dussen dat de door de Klant ter beschikking te stellen gegevens, materialen, constructies en voorzieningen tijdig en op passende wijze aan Bouwservice van der Dussen ter beschikking worden gesteld, en wel zodanig dat Bouwservice van der Dussen zijn werkzaamheden op de meest efficiënte wijze kan uitvoeren, bij gebreke waarvan de Klant gehouden is de hierdoor veroorzaakte extra kosten aan Bouwservice van der Dussen te vergoeden.
2. In geval van aanneming van werk garandeert de Klant dat Bouwservice van der Dussen tijdig kan beschikken over:
a. de voor de opzet van het werk benodigde gegevens (zoals de ligging van leidingen en kabels) en goedkeuringen (zoals publiekrechtelijke en privaatrechtelijke toestemmingen), zo nodig in overleg met Bouwservice van der Dussen;
b. het gebouw, het terrein of het water waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd;
c. voldoende ventilatie en deugdelijke gelegenheid in de directe nabijheid van de bouwplaats voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en hulpmiddelen;
d. aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas, perslucht en water.
3. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor rekening van de Klant.
4. Voor zover relevant is de Klant verplicht Bouwservice van der Dussen voor aanvang van het werk schriftelijk op de hoogte te stellen van de aanwezigheid en ligging van kabels en leidingen.
5. De Klant garandeert dat door anderen uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van Bouwservice van der Dussen behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging of anderszins hinder ondervindt.
6. Zonder voorafgaande schriftelijke of elektronische toestemming van Bouwservice van der Dussen is het de Klant niet toegestaan om voor de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, zijn rechten en plichten uit de overeenkomst over te dragen aan een derde.
7. Zonder voorafgaande schriftelijke of elektronische toestemming van Bouwservice van der Dussen is het de Klant niet toegestaan om voor de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, zijn rechten en plichten uit de overeenkomst over te dragen aan een derde.
Artikel 5 Verplichtingen van de aannemer
1. Bouwservice van der Dussen levert het werk goed en deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst. Indien geen specifieke normen of voorschriften zijn overeengekomen, levert Bouwservice van der Dussen overeenkomstig het geen Bouwservice van der Dussen redelijkerwijs mocht veronderstellen.
2. Bouwservice van der Dussen zal door of namens de Klant gegeven orders en aanwijzingen opvolgen.
3. Voor Bouwservice van der Dussen geldende termijnen zijn niet fataal, tenzij partijen in de Overeenkomst uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. Een overeengekomen termijn gaat in nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen en alle voor de uitvoering van het werk noodzakelijke gegevens in het bezit zijn van Bouwservice van der Dussen.
Artikel 6 Niet nakoming Klant
1. Indien de Klant enige op hem rustende verplichting niet nakomt, is Bouwservice van der Dussen gerechtigd het werk te schorsen tot het moment waarop de Klant deze verplichting is nagekomen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen, mits Bouwservice van der Dussen de Klant vooraf schriftelijk of elektronisch op deze gevolgen van het niet-nakomen heeft gewezen. Het in de vorige zin bepaalde laat onverlet het recht van Bouwservice van der Dussen op vergoeding van schade, kosten en rente.
2. Indien de Klant in staat van faillissement wordt verklaard, dan wel surseance van betaling aanvraagt, dan wel indien ten laste van hem door een derde enig rechtmatig beslag wordt gelegd, is Bouwservice van der Dussen gerechtigd zonder nadere aanmaning het werk te schorsen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen.
3. Indien op grond van dit artikel sprake is van schorsing respectievelijk beëindiging in onvoltooide staat, zijn tevens de bepalingen van artikel 14 van deze algemene voorwaarden van toepassing.
Artikel 7 Niet nakoming Bouwservice van der Dussen
1. Indien Van der Dussen zijn verplichtingen ter zake van de aanvang of de voortzetting van het werk niet nakomt, dient de Klant Bouwservice van der Dussen schriftelijk in gebreke te stellen en hem daarbij een redelijke termijn gunnen alsnog na te komen, alvorens Bouwservice van der Dussen in verzuim verkeert. Bouwservice van der Dussen komt niet in verzuim te verkeren indien en voorzover sprake is van overmacht in de zin van deze algemene voorwaarden.
2. Indien en voor zover Bouwservice van der Dussen in verzuim verkeert, is de Klant bevoegd het werk door een derde te doen uitvoeren of voortzetten, mits de ernst van de tekortkoming dit rechtvaardigt en onder voorwaarde dat de Klant zulks in de ingebrekestelling heeft vermeld. In dat geval heeft de Klant recht op vergoeding van de uit het verzuim van Bouwservice van der Dussen voortvloeiende schade en kosten.
3. De Klant zorgt ervoor dat de kosten die voor Bouwservice van der Dussen voortvloeien uit de toepassing van het vorige lid, binnen redelijke grenzen blijven.
4. Omstandigheden buiten de wil en het toedoen van Bouwservice van der Dussen welke van dien aard zijn dat naleving of verdere naleving van de Overeenkomst redelijkerwijze niet van hem kan worden verlangd, waaronder onder meer (doch niet uitsluitend) begrepen werkstaking, bedrijfsstoring, stagnatie van toelevering, onbegaanbaarheid van wegen, grondstoffengebrek en de prijsstijgingen als gevolg daarvan, storingen in productieprocessen, zowel van Bouwservice van der Dussen als van diens toeleveranciers en onderaannemers, gelden als overmacht en geven Bouwservice van der Dussen het recht de Overeenkomst voor het nog niet uitgevoerde gedeelte te annuleren zonder enige verplichting tot schadevergoeding. In geval van tijdelijke overmacht heeft Bouwservice van der Dussen het recht naar keuze de levering gedurende die tijd op te schorten of de Overeenkomst voor het nog niet uitgevoerde gedeelte te annuleren, alles eveneens zonder enige verplichting tot schadevergoeding.
5. Indien de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd is uitgedrukt in werkbare werkdagen, wordt onder werkdag verstaan een doordeweekse kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- of feestdag, vakantiedag of andere niet individuele vrije dag. Werkdagen, respectievelijk halve werkdagen, worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer daarop door niet voor rekening van de aannemer komende omstandigheden gedurende tenminste vijf uren, respectievelijk tenminste twee uren, door het grootste deel van de arbeiders of machines niet kan worden gewerkt.
6. Bouwservice van der Dussen heeft recht op verlenging van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd indien door overmacht, door voor rekening van de Klant komende omstandigheden, dan wel als gevolg van meer en minder werk, niet van Bouwservice van der Dussen kan worden gevergd dat het werk binnen de overeengekomen termijn wordt opgeleverd.
7. Indien en voorzover ten aanzien van de oplevering van een werk een fatale termijn is overeengekomen of een overeengekomen termijn fataal is geworden, terwijl Bouwservice van der Dussen deze termijn overschrijdt, is Bouwservice van der Dussen een gefixeerde schadevergoeding aan de Klant verschuldigd van € 10 per werkdag tot de dag waarop het werk aan de Klant wordt opgeleverd, behoudens voor zover Bouwservice van der Dussen recht heeft op bouwtijdverlenging. Voor de toepassing van dit lid wordt als dag van oplevering aangemerkt de dag waarop het werk volgens Bouwservice van der Dussen gereed was voor oplevering, mits het werk vervolgens als opgeleverd geldt, dan wel de dag van ingebruikneming van het werk door de Klant.
8. De gefixeerde schadevergoeding bedraagt bij een overeengekomen aannemingssom kleiner of gelijk aan € 20.000 ten hoogste 25% van die aannemingssom en bij een overeengekomen aannemingssom groter dan € 20.000 ten hoogste 15% van die aannemingssom.
9. Indien de aanvang of de voortgang van een werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de Klant verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Bouwservice van der Dussen voortvloeiende schade en kosten door de Klant te worden vergoed.
Artikel 8 Uitbesteding
Bouwservice van der Dussen is te allen tijde gerechtigd de uitvoering van aan haar opgedragen werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan derden.
Artikel 9 Intellectuele eigendom
1. Tenzij anders is overeengekomen behoudt Bouwservice van der Dussen de auteursrechten, octrooirechten en alle overige rechten van intellectuele eigendom op de door hem gedane aanbiedingen, verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen,(proef)modellen, programmatuur enz.
2. De rechten op de in lid 1 genoemde gegevens blijven eigendom van Bouwservice van der Dussen ongeacht of aan de Klant voor de vervaardiging daarvan kosten in rekening zijn gebracht.
Artikel 10 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door Bouwservice van der Dussen geleverde goederen blijven eigendom van Bouwservice van der Dussen totdat de Klant aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Zolang de
Klant niet aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, verplicht de Klant zich jegens Bouwservice van der Dussen om het geleverde als een zorgvuldig huisvader te behandelen, verzekerd te houden en dit niet te verpanden, te verwerken, over te dragen of af te geven aan derden. Bij niet-nakoming van deze verplichting wordt de gehele met de Overeenkomst gemoeide opdrachtsom terstond opeisbaar.
2. Indien de Klant tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen jegens Bouwservice van der Dussen, heeft Bouwservice van der Dussen het recht de goederen waarvan de eigendom is voorbehouden, terstond terug te nemen. Voorzover noodzakelijk zal de Klant aan Bouwservice van der Dussen op diens eerste verzoek onmiddellijke toegang verlenen tot gebouwen en/of terreinen waarvan de Klant eigenaar is zodat Bouwservice van der Dussen zijn eigendom(men) kan revindiceren.
3. Door de Klant verrichte betalingen worden allereerst en zoveel mogelijk toegekend aan vorderingen van Bouwservice van der Dussen waarvoor geen eigendomsvoorbehoud geldt.
Artikel 11 Meer en minderwerk
1. Verrekening van meer en minderwerk vindt in ieder geval plaats ingeval van:
a. wijzigingen in de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering;
b. afwijkingen van de bedragen van de stelposten;
c. afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden.
2. Wijzigingen in de overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering zullen – behoudens spoedeisende omstandigheden – schriftelijk of elektronisch worden overeengekomen. Het gemis van een schriftelijke of elektronische opdracht laat de aanspraken van Bouwservice van der Dussen en van de Klant op verrekening van meer en minder werk onverlet.
3. Stelposten zijn in de Overeenkomst genoemde bedragen, die in de aannemingssom zijn begrepen en die bestemd zijn voor hetzij:
a. het aanschaffen van bouwstoffen;
b. het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan;
c. het verrichten van werkzaamheden, welke op de dag van de Overeenkomst onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en welke door de Klant nader moeten worden ingevuld. Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de Overeenkomst vermeld waarop deze betrekking heeft.
4. Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan Bouwservice van der Dussen berekende prijzen respectievelijk de door hem gemaakte kosten, te verhogen met een aannemersvergoeding van 10%.
5. Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen, zijn de kosten van het verwerken daarvan in de aannemingssom begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend. Deze kosten zullen echter worden verrekend ten laste van de stelpost, waarop de aanschaffing van die bouwstoffen wordt verrekend voor zover zij door de invulling die aan de stelpost wordt gegeven hoger zijn dan die waarmee Bouwservice van der Dussen redelijkerwijs rekening heeft moeten houden.
6. Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan, zijn de kosten van verwerking niet in de aannemingssom begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend.
7. Indien in de Overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze hoeveelheden te hoog of te laag blijken om het werk tot stand te brengen, zal verrekening plaats vinden van de uit die afwijking voortvloeiende meer of minder kosten.
8. Indien bij de eindafrekening van het werk blijkt dat het totaalbedrag van het minderwerk het totaalbedrag van het meerwerk overtreft, heeft Bouwservice van der Dussen recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van die totalen.
Artikel 12 Betaling
1. Betaling dient te geschieden netto, uiterlijk 8 dagen na factuurdatum.
2. Bouwservice van der Dussen is te allen tijde gerechtigd op voorschotbasis te factureren danwel in termijnen te factureren.
3. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, zendt Bouwservice van der Dussen telkens bij of na het verschijnen van een betalingstermijn de desbetreffende termijnfactuur aan de Klant toe. Bouwservice van der Dussen is gerechtigd de factuur betreffende de bij oplevering verschuldigde termijn, 8 dagen voor de geplande oplevering in te dienen.
4. Betaling van het aan Bouwservice van der Dussen verschuldigde bedrag van de eindafrekening dient plaats te vinden uiterlijk 8 dagen na de dag waarop Bouwservice van der Dussen de eindafrekening heeft ingediend.
5. Indien de Klant met de betaling van hetgeen hij ingevolge de Overeenkomst aan Bouwservice van der Dussen verschuldigd is in gebreke blijft, is hij daarover met ingang van de vervaldag de wettelijke rente verschuldigd. Indien na verloop van 8 dagen na de vervaldag nog geen betaling heeft plaatsgevonden, wordt het in de voorgaande zin bedoelde rentepercentage met 2% verhoogd.
6. Indien de Klant niet tijdig betaalt, is Bouwservice van der Dussen gerechtigd tot invordering van het verschuldigde over te gaan, waarbij hij tevens een vergoeding voor buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten zal vorderen.
7. Indien de Klant hetgeen Bouwservice van der Dussen volgens de Overeenkomst toekomt, niet of niet tijdig betaalt, of Bouwservice van der Dussen gegronde redenen heeft om aan te nemen dat de Klant het Bouwservice van der Dussen toekomende niet of niet tijdig zal betalen, is Bouwservice van der Dussen, naast de rechten die voor hem voortvloeien uit het bepaalde in artikel 6 van deze algemene voorwaarden, gerechtigd om van de Klant genoegzame zekerheid te verlangen.
Artikel 13 Oplevering en onderhoudstermijn
1. Het werk geldt als opgeleverd wanneer Bouwservice van der Dussen heeft medegedeeld dat het werk gereed is voor oplevering en de Klant het werk heeft aanvaard. Ter gelegenheid van de oplevering wordt een door beide partijen te ondertekenen opleveringsrapport opgemaakt. Een door de Klant geconstateerde tekortkoming die door Bouwservice van der Dussen niet wordt erkend wordt in het opleveringsrapport als zodanig vermeld.
2. Indien Bouwservice van der Dussen heeft medegedeeld dat het werk voor oplevering gereed is en de Klant niet binnen 8 dagen daarna laat weten of hij het werk al dan niet aanvaardt, geldt het werk als opgeleverd.
3. Indien de Klant het werk afkeurt, dient hij dat schriftelijk of elektronisch te doen onder vermelding van de gebreken die de reden voor afkeuring zijn. Kleine gebreken, die gevoeglijk in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot afkeuring mogen zijn, mits zij een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
4. Indien de Klant het werk in gebruik neemt, geldt het werk als opgeleverd.
5. Indien partijen vaststellen dat gelet op de aard of omvang van de tekortkomingen in redelijkheid niet van oplevering kan worden gesproken, zal Bouwservice van der Dussen na overleg met de Klant een nieuwe datum noemen waarop het werk gereed zal zijn voor oplevering.
6. Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, is het werk voor risico van de Klant.
7. Door Bouwservice van der Dussen erkende tekortkomingen worden zo spoedig mogelijk hersteld.
8. Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, gaat een onderhoudstermijn van 30 dagen in.
Artikel 14 Schorsing, beëindiging van het werk in onvoltooide staat en opzegging
1. De Klant is bevoegd de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk te schorsen. Voorzieningen die Bouwservice van der Dussen ten gevolge van de schorsing moet treffen, en schade die Bouwservice van der Dussen ten gevolge van de schorsing lijdt, worden aan Bouwservice van der Dussen vergoed.
2. Indien gedurende de schorsing schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor de rekening van Bouwservice van der Dussen, mits hij de Klant tevoren heeft gewezen op dit aan de schorsing verbonden gevolg.
3. Indien de schorsing langer dan 14 dagen duurt, kan Bouwservice van der Dussen bovendien vorderen dat hem een evenredige betaling voor het uitgevoerde gedeelte van het werk wordt gedaan. Daarbij wordt rekening gehouden met op het werk aangevoerde, nog niet verwerkte maar wel reeds door Bouwservice van der Dussen betaalde bouwstoffen.
4. Indien de schorsing van het werk langer dan een maand duurt, is Bouwservice van der Dussen bevoegd het werk in onvoltooide staat te beëindigen. In dat geval dient overeenkomstig lid 5 van dit artikel te worden afgerekend.
5. De Klant is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Bouwservice van der Dussen heeft in dat geval recht op de aannemingssom, vermeerderd met de kosten die hij als gevolg van de niet voltooiing heeft moeten maken en verminderd met de hem door de beëindiging bespaarde kosten. Bouwservice van der Dussen is gerechtigd om in plaats van voorgaande aanspraak 10% van de waarde van het niet uitgevoerde deel van het werk in rekening te brengen. Bouwservice van der Dussen zendt de Klant een gespecificeerde eindafrekening van hetgeen de Klant ingevolge de opzegging verschuldigd is.
Artikel 15 Aansprakelijkheid van de Klant
1. De Klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de door of namens hem verstrekte gegevens.
2. Verschillen tussen de tijdens de uitvoering blijkende toestand van bestaande gebouwen, werken en terreinen enerzijds en de toestand die Bouwservice van der Dussen redelijkerwijs had mogen verwachten, geven Bouwservice van der Dussen recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende kosten.
3. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de Klant aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
4. De Klant draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven constructies en werkwijzen, daaronder begrepen de invloed, die daarop door de bodemgesteldheid wordt uitgeoefend, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
5. Indien bouwstoffen of hulpmiddelen, die de Klant ter beschikking heeft gesteld, dan wel door hem zijn voorgeschreven, ongeschikt of gebrekkig zijn, komen de gevolgen hiervan voor rekening van de Klant.
6. Indien de Klant een onderaannemer of leverancier heeft voorgeschreven, en deze niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteert, komen de gevolgen hiervan voor rekening van de Klant.
7. De Klant is aansprakelijk voor schade aan het werk en de schade en vertraging die Bouwservice van der Dussen lijdt als gevolg van door de Klant of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
8. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege die na de dag van de offerte in werking treden, komen voor rekening van de Klant, tenzij redelijkerwijs moet worden aangenomen dat Bouwservice van der Dussen die gevolgen reeds op de dag van de offerte had kunnen voorzien.
Artikel 16 Aansprakelijkheid van Bouwservice van der Dussen
1. In geval van tekortkomingen in het ontwerp, is Bouwservice van der Dussen hiervoor slechts aansprakelijk voor zover deze tekortkomingen hem kunnen worden toegerekend.
2. De aansprakelijkheid van Bouwservice van der Dussen op grond van het vorige lid is beperkt tot het voor het verrichten van de ontwerpwerkzaamheden overeengekomen bedrag. Indien geen bedrag is overeengekomen, is de aansprakelijkheid van Bouwservice van der Dussen beperkt tot 10% van de aannemingssom.
3. Het werk en de uitvoering daarvan zijn voor verantwoordelijkheid van Bouwservice van der Dussen met ingang van het tijdstip van aanvang tot en met de dag waarop het werk is opgeleverd of als opgeleverd geldt.
4. Na oplevering en het verstrijken van de eventuele onderhoudstermijn – is Bouwservice van der Dussen niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behoudens indien het werk of enig onderdeel daarvan door schuld van Bouwservice van der Dussen, zijn leverancier, zijn onderaannemer of zijn personeel een gebrek bevat dat door de Klant redelijkerwijs niet eerder onderkend had kunnen worden en de Klant van dat gebrek binnen redelijke termijn na ontdekking mededeling heeft gedaan aan Bouwservice van der Dussen.
5. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming of gebrek is niet ontvankelijk, indien zij wordt ingesteld na verloop van vijf jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn, tenzij sprake is van een ernstig gebrek in welk geval de rechtsvordering niet ontvankelijk is na verloop van tien jaren na het verstrijken van de onderhoudstermijn. Een gebrek is slechts dan als een ernstig gebrek aan te merken indien het werk geheel of gedeeltelijk is ingestort of dreigt in te storten dan wel ongeschikt is geraakt of ongeschikt dreigt te geraken voor de bestemming waarvoor het blijkens de overeenkomst bedoeld is en dit slechts kan worden verholpen of kan worden voorkomen door het treffen van zeer kostbare voorzieningen.
6. De Klant is gehouden om in geval van schade waarvoor Bouwservice van der Dussen aansprakelijk is, schade-beperkende maatregelen te nemen. De Klant is voorts verplicht Bouwservice van der Dussen de gelegenheid te geven binnen een redelijke termijn voor diens rekening toerekenbare tekortkomingen en/of gebreken, waarvoor Van der Dussen aansprakelijk is, te herstellen/op te heffen. Indien de kosten van herstel voor een gebrek of van het opheffen van een tekortkoming waarvoor Bouwservice van der Dussen aansprakelijk is niet in redelijke verhouding staan tot het belang van de Klant bij herstel, mag Bouwservice van der Dussen in plaats van herstel volstaan met het uitkeren van een redelijke schadevergoeding aan de Klant.
7. Bouwservice van der Dussen is jegens de Klant uitsluitend aansprakelijk voor schade die het rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de Overeenkomst. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat volgens de verzekeraar van Bouwservice van der Dussen voor het betreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventueel door Bouwservice van der Dussen uit hoofde van de verzekering te dragen eigen risico.
8. Indien, om welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van Bouwservice van der Dussen beperkt tot het bedrag van het voor de uitvoering van de Overeenkomst in rekening gebrachte vergoeding. In geen geval zal de totale vergoeding van de schade op grond van dit artikellid meer bedragen dan € 10.000,- per toerekenbare tekortkoming. Een samenhangende serie van toerekenbare tekortkomingen geldt als één toerekenbare tekortkoming.
9. De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing indien en voor zover sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van Bouwservice van der Dussen of haar leidinggevend management.
10. De Klant vrijwaart Bouwservice van der Dussen voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat de Klant is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen jegens Bouwservice van der Dussen.
Artikel 17 Geschillen
1. Alle geschillen – daaronder begrepen die, welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd – die naar aanleiding van de Overeenkomst of van de Overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel zijn, tussen de Klant en Bouwservice van der Dussen mochten ontstaan, worden beslecht door arbitrage overeenkomstig de regelen beschreven in het arbitragereglement van de Raad van Arbitrage voor de Bouw, zoals dit drie maanden voor het tot stand komen van de Overeenkomst luidt.
2. In afwijking van het tweede lid kunnen geschillen, welke tot de competentie van de kantonrechter behoren, ter keuze van de meest gerede partij ter beslechting aan de bevoegde kantonrechter worden voorgelegd.
3. Op de verhouding tussen de Klant en Bouwservice van der Dussen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.